logo
امروز : دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰:۵۰
[ شناسه خبر : ۶۱۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت غله استان زنجان:

سبوس‌گیری بیش از حد در واحدهای نانوایی‌ یارانه‌ای پز زنجان نداریم/ دستگاه‌های نظارتی مراقب آردهای خریداری شده واحدهای آزادپز باشند

سبوس‌گیری-بیش-از-حد-در-واحدهای-نانوایی‌-یارانه‌ای-پز-زنجان-نداریم-دستگاه‌های-نظارتی-مراقب-آردهای-خریداری-شده-واحدهای-آزادپز-باشند

مدیرعامل شرکت غله استان زنجان با اشاره به کیفیت آردها گفت: سبوس‌گیری بیش از حد تعریف شده( ۱۳.۵ درصد) در واحدهای نانوایی‌ یارانه‌ای پز زنجان نداریم.

محمد ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه آرد نانوایی‌های یارانه‌ای از طریق سامانه آرد فروخته می‌شود، اظهار کرد: در این روش درصد سبوسگیری نیز ثبت می‌شود.

وی افزود: با همکاری شرکت غله استان، دانشگاه علوم پزشکی زنجان و کارگروه سلامت ۱.۵ درصد به سبوس آردها اضافه شده و از ۱۵ درصد به ۱۳.۵ درصد رسیده است یعنی درصد سبوس‌گیری نان لواش یارانه‌ای و نان تافتون به ۱۳.۵ درصد رسید.

مدیرعامل شرکت غله استان زنجان با بیان اینکه سبوسگیری ۱۸ درصد مربوط به نان بربری بوده که آن هم براساس استاندارد است، ابراز کرد: بیشتر سنگکی‌ها نیز در شهرستان زنجان آزاد پز بوده و تعداد واحدهای یارانه‌ای پز محدود است که برای واحدهای یارانه‌ای ۷ تا ۱۰ درصد تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه واحدهای نانوایی آزادپز از طریق سامانه تعریف شده، خرید آرد ندارند و ملزم به خرید از شرکت غله نبوده و از هر کدام از شرکت‌ها می‌توانند اقدام به خرید کنند، بیان کرد: نظارت در این خصوص بر عهده ما نیست و نظارت ما بر آرد واحدهای یارانه‌ای در حهت امر پژوهش انجام می‌شود.

ایزدی با بیان اینکه ما کوچکترین مورد از سبوسگیری بیش از حد را به مراجع برخورد کننده از جمله بازرسی صنعت و معدن معرفی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در مورد آنچه که ما خودمان تهیه و در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌دهیم، کنترل‌های لازم انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نان‌های سنگک به سمت تیره شدن و سبوس‌دار شدن  پیش رفته است، گفت: زمانی رقابت غلطی ایجاد شده بود که مردم فکر می‌کردند که نان‌های سفید بهتر هستند در حالی که هرچقدر نان تیره‌تر و دارای سبوس بیشتری باشد برای سلامتی بهتر بوده و فیبر بیشتری دارد.

مدیرعامل شرکت غله استان زنجان با تاکید بر اینکه نباید این رقابت غلط اکنون نیز شکل بگیرد و مردم به سراغ نان‌های سفید بروند، اظهار کرد: تصمیم ما در شرکت غله به این شکل بود که در نان‌های یارانه‌ای به سمت نان‌های سبوس‌دار و تیره برویم.

وی با اشاره به اینکه در بحث آزادپزها نیز باید نظارت‌های توسط دستگاه‌های نظارتی مسئول انجام شود، افزود: متاسفانه گاهی کارخانجات دیگر استانها اقدام به فروش آرد به واحدهای آزاد پز می‌کنند و سبب ایجاد این فضا شده و ممکن است شاهد سبوس‌گیری بیش از حد هم باشیم.

ایزدی با بیان اینکه باید مراقب آرد کارخانجات دیگر استانها بود، عنوان کرد: در این راستا دستگاه‌های نظارتی ما باید با جدیت بیشتری به این ورود کنند، در خصوص واحدهای یارانه‌ای موردهای جزئی مشاهده شد که برخوردهای لازم  نیز انجام شد.

//س

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۲
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۶
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۴
  • غروب آفتاب : ۱۷:۵۱
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۰
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۲